๐๐ฆ๐ต ๐ธ๐ข๐ด ๐ฆ๐ช๐ฏ๐ฅ 2012. ๐๐ฌ ๐ฅ๐ฆ๐ฆ๐ฅ ๐ฅ๐ฆ ๐ญ๐ข๐ฎ๐ฑ๐ฆ๐ฏ ๐ถ๐ช๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐จ๐ณ๐ฐ๐ฆ๐ต๐ต๐ฆ ๐ธ๐ฆ๐ฆ๐ฎ๐ฐ๐ฆ๐ฅ๐ช๐จ ๐ฅ๐ฆ 2 ๐ท๐ช๐ฏ๐ต๐ข๐จ๐ฆ ๐ฌ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ฑ๐ฐ๐ฑ๐ฑ๐ฆ๐ฏ ๐ช๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ฆ๐ต๐ข๐ญ๐ข๐จ๐ฆ. โ๐๐ข๐จ ๐๐ข๐ข๐ต๐ซ๐ฆ, ๐ฅ๐ข๐จ ๐๐ฐ.โ ๐๐ญ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ซ๐ข๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ข๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ด๐ฑ๐ข๐ต๐ซ๐ฆ ๐ฐ๐ถ๐ฅ๐ฆ๐ณ ๐จ๐ฆ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ, ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ฌ๐ญ๐ฆ๐ช๐ฏ๐ฆ ๐ท๐ฆ๐ฏ๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐จ๐ณ๐ฐ๐ต๐ฆ ๐ป๐ถ๐ด. ๐๐ฆ๐ต ๐ธ๐ข๐ด ๐ฉ๐ถ๐ฏ ๐ญ๐ข๐ข๐ต๐ด๐ต๐ฆ ๐ฅ๐ข๐จ. ๐๐ช๐ฆ ๐ข๐ท๐ฐ๐ฏ๐ฅ ๐ธ๐ฆ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ฆ ๐ฐ๐ฑ๐จ๐ฆ๐ฉ๐ข๐ข๐ญ๐ฅ. ๐๐ฌ ๐ป๐ฐ๐ถ ๐ป๐ฆ ๐จ๐ข๐ข๐ฏ ๐ฎ๐ช๐ด๐ด๐ฆ๐ฏ.
Ik verwezenlijkte mijn droom om tweedehands kinderkleding te verkopen in een knus hoekpandje aan een doorgaande weg. Ik schroefde een bord met de naam op de gevel en vulde de bescheiden 20m2 met gebruikte kinderkleding.
Ik kwam er al snel achter dat mijn droom niet matchte met de vraag van mijn klanten. Zij staken hun huppelende kroost liever in nieuwe kleding. Noodgedwongen veranderde ik de bedrijfsnaam van โKidsvintageโ in โKoters & Koโ en vulde de winkel met nieuwe kledingstukken.
Toen ik in 2008 begon, wist ik niets van ondernemen. Mijn ervaring als marketeer had me niet geleerd hoe ik โs avonds de kas moest opmaken. Marges berekenen? Ik had geen idee. Maar al doende leert men en na een tijdje had ik de meeste zaken onder de knie. Ik had een scherpe prijsstrategie en daarmee hield ik een tijdlang de grote textielketens op afstand.
Tot de eerste uitverkoop zich aandiende. Ik besefte dat ik mij vergist had in mijn prijsstrategie en daardoor niet mee kon in de gekte van torenhoge kortingen. Maar ik moest wel. Geen sale, geen klanten. Gevolg: wel omzet, geen marge. Ik dook in de rode cijfers. Het verlies moest uit eigen zak aangevuld worden. Je begrijpt dat de nieuwe collectie andere prijskaartjes kreeg.
Met Black Friday is het niet anders. De grote spelers strooien met kortingen waar de kleinere ondernemer niet in mee kan. Nu is er veel discussie of je als ondernemer รผberhaupt mee moet gaan in de mega sales, maar vaak is niet meedoen geen optie voor een kleine of lokale ondernemer. Geen korting, geen verkoop. Doe je niet mee, lig je er uit. En gaat de omzet naar een ander.
Ik ben blij dat Black Friday nog niet was overgewaaid toen ik mijn winkel had. Mijn rekenmachine draaide al overuren met alleen de mallemolen van de seizoensuitverkoop. Black Friday zou de doodsteek zijn geweest.
Die doodsteek kwam overigens alsnog, toen Primark een paar jaar later een megastore opende in het centrum. Daar kon ik niet tegenop.
๐๐ฆ๐ต ๐ธ๐ข๐ด ๐ฆ๐ช๐ฏ๐ฅ 2012. ๐๐ฌ ๐ฅ๐ณ๐ข๐ข๐ช๐ฅ๐ฆ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฅ๐ฆ ๐ญ๐ข๐ข๐ต๐ด๐ต๐ฆ ๐ฌ๐ฆ๐ฆ๐ณ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฃ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ซ๐ฆ ๐ฐ๐ฑ ๐ฅ๐ฆ ๐ฅ๐ฆ๐ถ๐ณ ๐ฏ๐ข๐ข๐ณ ๐จ๐ฆ๐ด๐ญ๐ฐ๐ต๐ฆ๐ฏ. ๐๐ข๐จ ๐๐ข๐ข๐ต๐ซ๐ฆ, ๐ฅ๐ข๐จ ๐๐ฐ. ๐๐ข๐จ ๐ฅ๐ณ๐ฐ๐ฐ๐ฎ.