๐˜๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ 2012. ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฅ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ ๐˜ฅ๐˜ฆ 2 ๐˜ท๐˜ช๐˜ฏ๐˜ต๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ. โ€œ๐˜‹๐˜ข๐˜จ ๐˜’๐˜ข๐˜ข๐˜ต๐˜ซ๐˜ฆ, ๐˜ฅ๐˜ข๐˜จ ๐˜’๐˜ฐ.โ€ ๐˜ˆ๐˜ญ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ซ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ข๐˜ต๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ถ๐˜ด. ๐˜๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ต๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜จ. ๐˜‹๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ข๐˜ญ๐˜ฅ. ๐˜๐˜ฌ ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ถ ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ด๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ.

Ik verwezenlijkte mijn droom om tweedehands kinderkleding te verkopen in een knus hoekpandje aan een doorgaande weg. Ik schroefde een bord met de naam op de gevel en vulde de bescheiden 20m2 met gebruikte kinderkleding.

Ik kwam er al snel achter dat mijn droom niet matchte met de vraag van mijn klanten. Zij staken hun huppelende kroost liever in nieuwe kleding. Noodgedwongen veranderde ik de bedrijfsnaam van โ€˜Kidsvintageโ€™ in โ€˜Koters & Koโ€™ en vulde de winkel met nieuwe kledingstukken.

Toen ik in 2008 begon, wist ik niets van ondernemen. Mijn ervaring als marketeer had me niet geleerd hoe ik โ€™s avonds de kas moest opmaken. Marges berekenen? Ik had geen idee. Maar al doende leert men en na een tijdje had ik de meeste zaken onder de knie. Ik had een scherpe prijsstrategie en daarmee hield ik een tijdlang de grote textielketens op afstand.

Tot de eerste uitverkoop zich aandiende. Ik besefte dat ik mij vergist had in mijn prijsstrategie en daardoor niet mee kon in de gekte van torenhoge kortingen. Maar ik moest wel. Geen sale, geen klanten. Gevolg: wel omzet, geen marge. Ik dook in de rode cijfers. Het verlies moest uit eigen zak aangevuld worden. Je begrijpt dat de nieuwe collectie andere prijskaartjes kreeg.

Met Black Friday is het niet anders. De grote spelers strooien met kortingen waar de kleinere ondernemer niet in mee kan. Nu is er veel discussie of je als ondernemer รผberhaupt mee moet gaan in de mega sales, maar vaak is niet meedoen geen optie voor een kleine of lokale ondernemer. Geen korting, geen verkoop. Doe je niet mee, lig je er uit. En gaat de omzet naar een ander.

Ik ben blij dat Black Friday nog niet was overgewaaid toen ik mijn winkel had. Mijn rekenmachine draaide al overuren met alleen de mallemolen van de seizoensuitverkoop. Black Friday zou de doodsteek zijn geweest.

Die doodsteek kwam overigens alsnog, toen Primark een paar jaar later een megastore opende in het centrum. Daar kon ik niet tegenop.

๐˜๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ 2012. ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ต๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ณ ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜‹๐˜ข๐˜จ ๐˜’๐˜ข๐˜ข๐˜ต๐˜ซ๐˜ฆ, ๐˜ฅ๐˜ข๐˜จ ๐˜’๐˜ฐ. ๐˜‹๐˜ข๐˜จ ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฎ.