Einde contract – nieuw begin?

Vorige zomer werd tijdens de lockdown mijn contract niet verlengd. Ik werkte in een divers team met marketingcollega’s die twee dingen gemeen hadden; een creatief brein en het vermogen om anderen te overtuigen met een verhaal. In dit geval het verhaal dat wanneer je niet vanaf je 25e begint met huidverjonging, de vellen er op je veertigste wel bij hangen. Een verhaal waar ik geen weet van had, tot ik binnenstapte in die voor mij tot dan toe redelijk oninteressante wereld van de huidverzorging.

Ondanks dat ik de veertig al gepasseerd ben en ik voor mijn gevoel nog niet elke 5 minuten een rimpel hoef glad te strijken, nam ik met het schaamrood op de wangen het leesvoer door dat ik ter introductie had ontvangen. Want tja, de enige huidverzorging waar ik aan deed zat in een ronde blauwe pot met witte letters….en laat dat in beautyland nou een regelrechte no-go zijn!! Na deze schokkende ervaring heb ik me snel herpakt en heb ik veel geleerd over huidverzorging in het algemeen en huidproblemen in het bijzonder. Leuk en leerzaam. Het einde van het dienstverband heeft daar niets aan veranderd.

Eenmaal bij de deur had ik niet zo’n haast direct een andere baan te zoeken. Niet alleen omdat de samenleving op dat moment ook op een laag pitje stond, maar omdat ik geloof dat niets zonder reden gebeurt. Ik gaf mezelf de tijd om te onderzoeken waar ik nu echt blij van word. Het was hartje zomer, het kwik tikte soms de 30 graden aan, dus waarom zou ik me vermoeien met pagina’s en pagina’s vol vacatures? Of erger nog; moest ik nou echt nadat ik me een half jaar thuis achter de laptop had verschanst zonder me te bekommeren om de grijze uitgroei in mijn haar, ergens een outfit uit de kast zien te toveren die niet one size fits all was, om vervolgens ergens ten kantore te verschijnen om de ballotage aldaar ervan te overtuigen dat ik écht de beste kandidaat ben voor hun geweldige vacature??? Nee, ik vond dat ik prima vanonder mijn parasol ‘de boel maar eens de boel’ kon laten.

Oude meuk is leuk

Ik besloot om de uitgroei nog even de vrije hand te geven en kabbelde heerlijk voort op het rustige ritme van de lockdown. Echter, een creatief brein laat zich wel even voor de gek houden, maar niet een hele zomer lang! Toevallig tover ik niet alleen met woorden, maar ook behoorlijk met kwast en verf. Ik besloot om mijn liefde voor vintage en antieke meubels te combineren met mijn idee van een goede invulling aan een duurzaam en bewust leven: ik kocht ‘oude meuk’ en transformeerde dat onder de naam Bysuus Interieur naar ‘leuk’.

Wanneer ik even uitgeraasd was in mijn werkplaats, werkte ik aan een portfolio op Instagram en aan mijn website. Terwijl het er voor de buitenwereld uitzag of ik als een soort tante Til door het leven fladderde, werkte ik gestaag aan het uitbreiden van mijn skills. Want ik was restyler, tekstschrijver, social media marketeer en verkoper ineen. En tussen dat alles door friste ik mijn kennis van WordPress ook nog even op.

Ondertussen fantaseerde ik erover om officieel restyler te worden. Dus maakte ik een businessplan. Dat me helaas weer met beide benen op de grond zette. Want al zou ik mijn hele ziel en zaligheid in die meubels leggen, een ander blijft het zien als tweedehands. Met een hoop gezeur om de prijs als gevolg. Leuk als hobby dus, maar niet om een goede boterham mee te verdienen.

Suus copy & content

Ik besloot mijn pijlen te richten op dat andere ‘ding’ dat ik ook leuk vind om te doen: schrijven. Geen roman of thriller, maar schrijven met een ander doel. Het schrijven van teksten ter ondersteuning van het behalen van marketingdoelstellingen. Teksten die op een creatieve manier passen binnen een gekozen strategie. Maar net zo goed teksten waar helemaal geen bedrijfsstrategie achter zit; teksten die gewoon nodig zijn, zoals speeches voor een uitvaart of een bruiloft.

De resultaten van het businessplan dat ik daar voor maakte waren gelukkig meer hoopvol. Dus na een korte periode brainstormen met deze en gene heb ik de knoop doorgehakt en heb ik me ingeschreven als ZZP’er bij de Kamer van Koophandel. Als creatieve copywriter én als content marketeer. Want van alleen maar schrijven word ik niet blij; als ik me af en toe met de strategische kant van het werk mag bemoeien, kan ik als geen ander relevante informatie boven water halen en ben ik op m’n best.

Superspannend, maar tegelijk heb ik nu al zoveel meer energie en ideeën dan de afgelopen maanden bij elkaar. Want ondanks dat het eng is en ook best wel onzeker, popel ik om aan de slag te gaan. De eerste opdrachten zijn binnen en hoewel ik daar nog aan moet beginnen, geeft het me zoveel voldoening om mijn eigen koers te kunnen bepalen!

Ben je benieuwd wat het ondernemerschap voor mij in petto heeft? Blijf me dan volgen op LinkedIn, Instagram, Facebook en suuscopyandcontent.nl