Lange tijd doolde ik rond in een soort niemandsland. Een uitgestrekt gebied, bezaaid met ingesleten, hardnekkige patronen. Achter elke struik lag een unheimisch gevoel. Zodra ik daar van weg liep, trok het aan me: “Blijf hier, hier is het veilig.” Een landschap dat ontsierd werd door een opzichtig reuzenrad, met in elk schommelend gondeltje een prachtig vormgegeven marketingmodel.
🎡
Het rad piepte en kraakte, toch stapte ik steeds weer in. Dan zat ik mijmerend naast McKinsey of at ik een boterhammetje met Simon Sinek. Ondanks dat ik me bij deze figuren steeds minder op mijn gemak voelde, draaide ik gedachteloos mee. Waarom?
Omdat ik wist hoe het rad draaide en met welke snelheid. Ik kende het uitzicht. Saai maar veilig. Ooit was er een ander uitzicht. Een spannend en verrassend uitzicht. Hoe vaak ik ook keek, ik zag steeds weer iets nieuws. Maar door veranderingen in tijd en landschap, begon dat uitzicht langzaam te vervagen.
Ik had deze week een mooi gesprek met Arnoud Veldhuis over ondernemen. Over onze kijk op loyaliteit. Over de waarde van die loyaliteit. Zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak.
Het gesprek herinnerde me aan mijn eerste baan waar ik me bezig hield met loyaliteit. Ik dacht aan de energie die ik kreeg van het bedenken én uitvoeren van loyaliteitsconcepten. Aan hoe geweldig het is als trouwe klanten ambassadeurs worden.
🔥
Natuurlijk heb je voor trouwe klanten eerst nieuwe aanwas nodig. Maar tegenwoordig lijkt de energie bijna alleen maar dáár naartoe te gaan. We beschikken over een gigantische trukendoos om nieuwe klanten de uitnodigende opening van de funnel in te trekken. En dan?
Eenmaal in je funnel, lopen ze niet de route die jij hebt bedacht. Omdat het pad te kort is, weinig uitdagingen heeft of onduidelijk is. 🏃♂️🏃♀️
Alleen, dat heb je niet in de gaten. Want je richt je inspanningen op het begin van het pad. Je bedenkt nieuwe trucs, gooit er nog meer geld tegenaan om ze weer terug op het pad te krijgen.
Punt is; je klanten lopen pas de goede kant op bij een duidelijk, herkenbaar of prikkelend pad. Een route waar ze meer van willen zien. En juist omdat we zoveel energie steken in het begin van het pad, vergeten we de rest. Het deel waar nieuwe klanten trouwe klanten worden.
Het gesprek met Arnoud herinnerde me er ook aan waarom ik ruim een jaar geleden voor een ander uitzicht koos. Waarom ik Sineks golden circle verruilde voor een doorzichtige. Omdat ik geloof in eerlijke, transparante marketing op basis van verbinding. Persoonlijke marketing van mens tot mens. Marketing vanuit écht contact.
Neem de tijd om naar je klant te luisteren. Het leert je waar je verschil kunt maken. Het maakt je uniek en interessant. Heb aandacht en focus je op verbinding. ❤
***
Ben jij op zoek naar die verbinding? Naar een verhaal dat zich nestelt in het hart van je klant? Laat mij jouw betekenisvolle boodschap schrijven. En maak van je klanten trouwe klanten.