Staafdiagrammen, lijndiagrammen of taartdiagrammen. Mijn analytische hart gaat er sneller van kloppen. Had ik dan niet beter controller of accountant kunnen worden? Database marketeer? Wie zal het zeggen.

Ik moet toegeven dat ik in een ver verleden wat stapjes richting het vakje ‘databasemarketing’ heb gezet. Ik werkte als jonkie bij een regionaal dagblad en ik mocht elke week het management vertellen hoe het met de oplagecijfers van ‘onze’ krant ging.

Tabellen, heel veel tabellen

Nou ja, vertellen… dat durfde ik natuurlijk niet. Bleu als ik was bleef ik heerlijk in de luwte van mijn beeldscherm om iedereen vervolgens via e-mail op de hoogte te brengen van hoe ‘we’ er voor stonden die week.
Ik haalde elke vrijdag de meest recente cijfers uit de database. De tabellen met cijfers verwerkte ik in Excel met een beetje knip- en plakwerk tot een overzicht met nette rijen. Plussen, minnen, de ten opzichte van tabellen… je kent ze wel. Een plat overzicht op een al net zo plat vel. Programma’s om het rapport grafisch op te leuken waren destijds alleen voorbehouden aan een handjevol dtp’ers. Mijn rapport was zo saai als een rapport ten tijde van Windows 3.0. kon zijn.

Mijn creatieve kant had moeite met het non-design. Moeite met de rijen zwarte plaatsnamen en al even zwarte cijfers. Gelukkig mééstal zwart. Want rood was verlies. Ik was trouwens de enige die er moeite mee had. Het ging tenslotte om de cijfers. En die stonden er. Zwart op wit.

Als een duveltje uit een doosje

De creatieveling in mij brak uit als een leger fruitvliegjes bij het openen van een containerdeksel.
Er moest meer zijn tussen beeldscherm en uitgespuugde data. Ik ging op zoek en vond. Vond de mogelijkheid om grafieken te maken met de gegevens uit mijn tabellen! In kleur nog wel! Vol geestdrift keerde ik de opties van Excel binnenstebuiten en creëerde de mooiste ‘visuals’ bij het in mijn ogen dodelijk saaie overzicht. Een database marketeer van nu zou vriendelijk glimlachen om zich vervolgens met een luid ‘whaaahaaahaaa!’ uit de voeten te maken.

Ik heb het lange tijd vreemd gevonden dat ik met mijn liefde voor cijfers ook een creatief brein had. Want creatievelingen zijn toch ongestructureerd? Explosieve vaten vol ideeën, hoog in de emotie maar niet planmatig genoeg om ook maar een heel klein deel van al die ideeën echt uit te voeren? Iemand die diepe dalen of roze fonteinen nodig heeft om iets moois te maken.

Flauwekul, weet ik nu. Maar destijds vond ik het best een beetje gek. Vóelde ik me een beetje gek zelfs. Want de andere databasemarketeers die ik sprak, hadden geen plekje in de achtertuin waar ze gipsen beelden goten. Ze knapten ook geen oude meubels op. Ik hoorde ze nooit over vintage ladekasten of Queen Anne-tafeltjes. Nooit. Ik voelde een afstand. Ik trok het been waarmee ik in het hokje databasemarketing stond terug en ging op zoek naar een creatiever hokje.

Stromende bergbeken en blauwe zwaailichten

En toch kan ik allebei. Ik draag niet het label van creatieveling. En ook niet van analist. Dat wil ik ook helemaal niet. Ik ben gewoon een creatieve cijfergek. Of een cijfermatige creatief. Whatever.

Ik kan net zoals kunstenaars ‘in the flow’ zijn. Dan springt mijn brein alle kanten op en bedenk ik de meest wilde dingen. Dan zie ik van alles voorbij komen: gevulde koeken, stromende bergbeken en blauwe zwaailichten (vrij naar de Klisjeemannetjes).  Veel sneuvelt al bij het hardop uitspreken. Of, als ze het iets langer volhouden, sterven ze alsnog op het moment dat ‘the flow’ is weggeëbd en ik me afvraag hoe het mogelijk is dat mijn bovenkamer zulke niet uit te voeren rommel produceert.

En soms…. blijf ik het zien. Is het, als ik weer met beide benen op de grond sta, nog steeds een goed plan. Dát is het moment dat mijn gestructureerde versie me een schouderklopje geeft en de woorden fluistert: ‘Top idee. Moet je iets mee doen.’

Mijn creatieve en strategische kant vechten regelmatig om aandacht. Is dat vervelend? Nee, eigenlijk niet. Over het algemeen zijn ze best in evenwicht. Ze verdragen elkaar prima. En de momenten dat ze gaan samenwerken… dan ontstaat magie!