Serieus. Laatst dacht iemand dat ik een soort van gedichtjes schreef toen ik vertelde dat ik freelance copywriter ben.
Gedichtjes. Oké, ik zou het zelf niet zo omschrijven. Ik doe wel ‘iets’ met tekst, waarschijnlijk bedoelde hij dat. Een mooi voorbeeld. Want als je de verkeerde woorden gebruikt, komt de boodschap ook verkeerd over. En dát voorkom je als ik je teksten schrijf.

Wat doet een copywriter dan wel?

Bij het woord copywriter denken mensen blijkbaar heel veel. Van het schrijven van boeken tot het bedenken van gedichtjes. Tekstschrijver is al makkelijker te begrijpen. Maar het is niet hetzelfde. Bijna nooit hoor ik iemand zeggen wat ik echt doe:

Jij schrijft lekkere teksten die blijven hangen. Die overtuigend, prikkelend en helder zijn. Jouw SEO-teksten zorgen voor meer bezoekers en een hogere conversie.

Of:

Jij schrijft nieuwsbrieven, landingspages, brand stories, whitepapers, redactionele artikelen, blogs en volgens mij nog heel veel meer!

Nee, dit heeft nog nooit iemand tegen me gezegd. En toch is dat wat ik doe.

Ik schrijf verhalen met een duidelijke boodschap. Niet voor mezelf, maar voor ondernemers. Voor jou. Verhalen die zich nestelen in het brein van de lezer. Zo’n verhaal rolt natuurlijk niet zomaar uit mijn pen. Daar gaat best veel aan vooraf.

De contentstrategie

Voordat ik een verhaal uit de hoge hoed tover, moet er een contentstrategie zijn. Het heeft weinig zin om maar wat in het wilde weg te schrijven als je geen idee hebt wie je doelgroep is, waar ze op zitten te wachten en welke problemen ze hebben. Wat ga je oplossen met jouw product dan? Met de juiste contentstrategie kun je de doelgroep langzaam maar zeker warm maken voor je product.

Ken je toekomstige klant door en door voordat je wat gaat aanbieden. Anders schiet je met losse flodders. En dat is jammer, want de content die ik maak moet hoppetee, recht in de roos zijn!

De ene dag copywriter, de volgende content marketeer

Mooie verhalen vertellen is dus niet genoeg. Als copywriter moet je die doelgroep ook kennen. Je moet begrijpen welke richting ze op willen. Je moet de bedachte contentstrategie kunnen toepassen. Hoe ga je het vertrouwen van de doelgroep winnen? Welke kanalen zet je daar voor in?

Sterker nog, vaak bepaal je samen met je klant de strategie en dan zet je dus ook de pet van strateeg of content marketeer op. Leuk weetje: een copywriter is bijna altijd ook content marketeer maar een content marketeer is bijna nooit copywriter.

De strategie is er, en dan?

Je kent je doelgroep, weet welke uitdagingen en hobbels ze tegen komen op hun klantreis. Ze raken in de war door het grote aanbod. En dan bamm…. doe jij ze een offer they can’t refuse.
Kat in ’t bakkie. Toch?

Mwah… niet helemaal. We weten misschien wel wat de doelgroep wil. Maar dat weten onze concurrenten ook. Het verhaal moet dus goed zijn, anders dan die van je concurrent, niet te opdringerig want hé, wij lossen een probleem op, we proberen je niets te verkópen (uhuh).
We moeten met prikkelende content op het juiste moment op de juiste plek zijn. Anders is de concurrent ons voor. En dan moet het allemaal ook nog aansluiten op de belevingswereld van de doelgroep. Ga d’r maar aan staan.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Voor die belevingswereld hebben we veel slimme tools. SEO is er zo eentje. Search Engine Optimization. We schrijven onze webteksten, landingspages en blogs zo dat er onderwerpen en woorden in verwerkt zijn waar onze klant naar zoekt. Met meta titles en headers en focus keyphrases. We optimaliseren tot we er bij neer vallen. En als we dat goed doen, dan pikt de zoekmachine onze bijdrage op en toont hem aan de doelgroep. Die denkt dan: ‘potverdorie, dat is interessant. Daar wil ik meer van weten’. Denk overigens niet dat je alleen een verhaal hoeft te schrijven dat Google leuk vindt. Je schrijft in de eerste plaats voor je klant! Lever nooit in op inhoud of kennis om het algoritme te pleasen. Nooit!

En dan…. conversie

Goed, onze tekst heeft een mooie SEO-score. We hebben het voor elkaar dat we getoond worden in de zoekresultaten, dat de klant geprikkeld is en meer wil weten. Mooi. Dan komt nu het moment dat hij informatie aanvraagt, een whitepaper downloadt of een contactformulier invult. De onbekende klant is opeens een warme lead. Het is nu zaak om hem vast te houden. En dat proces laat ik over aan Sales.

Ieder z’n vak.

Ben jij op zoek naar teksten die echt het verschil maken? Die prikkelen van begin tot eind? Laat het me weten!