1983
Een zonnige woensdagmiddag in de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Het is nog niet warm genoeg om ‘met zonder jas’ buiten te spelen, maar toch zit ze al een tijdje in haar mooiste trui op een krukje op de stoep. Je ziet dat ze kippenvel heeft. Naast haar op de grond heeft ze een matje neergelegd. Op het matje een bonte uitstalling van spulletjes die ze speciaal voor vanmiddag bij elkaar gezocht heeft. Boekjes, prullaria en zelfs een paar barbies. Ze heeft grote plannen en daar horen geen barbies meer bij.
Rillend wacht ze op haar eerste klant. De mevrouw die ze vol hoop een glimlach schenkt, loopt met snelle passen langs haar heen. Kijkt niet eens naar haar. Je ziet de teleurstelling op haar gezichtje, maar ze geeft niet op. Twee uur later en twee gulden rijker, pakt ze haar handel in. De doos met spullen nog bijna net zo vol als toen ze begon. Morgen is er weer een dag.
1999
Het meisje is een jonge vrouw en haar eerste koopwoning is een feit. Een vooroorlogse woning in een gezellige volksbuurt. Lekker knus en met een diepe tuin. Ze is trots op haar tuin. Maar het zijn niet alleen plantjes die daar groeien. Ook haar ondernemersgeest bloeit weer op. Eenmaal achter de poort waan je je in de gipskamer van een ziekenhuis. Het zijn alleen geen ledematen die hier gegipst worden, maar latex mallen. Alles waar ze handel in ziet, vermenigvuldigt ze, inmiddels samen met ‘compagnon’ Petra.
Zonder ervaring maar met een enorme dosis enthousiasme gaan ze de concurrentie aan met exclusieve cadeauwinkels. Niet zonder resultaat. Gipsen kransen en betonnen tuinbeelden vinden gretig aftrek onder vrienden, bekenden en collega’s. De productie wordt uitgebreid naar een tweede tuin. Ze kunnen de vraag bijna niet aan. Met de geboorte van het discount warenhuis Action is de handel van de vriendinnen op slag dood.
Een paar jaar verder
De jonge vrouw heeft inmiddels 2 kinderen, een huis in een andere buurt en ze combineert het moederschap met een leuke baan. Maar het kriebelt. Het digitale prikbord Marktplaats.nl wordt steeds groter en ook zij is er regelmatig te vinden. Eerst alleen uit nieuwsgierigheid. Maar al snel krijgt ze in de gaten dat ze haar matje van vroeger ook online kan neerleggen. Een nieuwe hobby is geboren!
Naarmate ze ouder wordt, krijgt ze meer lef. Ze gaat partijen opkopen, kinderkleding van bekende merken. De kring van moeders waar ze zich op dat moment in bevindt, is gek op kleding met specifieke logo’s. De logo’s wegen zwaarder dan de actualiteit van de collectie. Met de komst van een eigen webshop worden de partijen groter. De eetkamer fungeert als fotostudio en alle verdere lege ruimte als magazijn. De ergernissen over een huis vol dozen in combinatie met een toenemend gevoel van sleur op het werk maken de stap naar een fysieke winkel niet zo groot.
Na een paar leerzame jaren als eigenaar van een webshop en winkel in kinderkleding komt het avontuur ten einde. Ook nu deelt een discounter de genadeklap uit. Tegen de komst van textielgigant Primark is ze niet opgewassen.
5 jaar later
Er volgt een aantal jaren in loondienst. Hoewel ze zich ontwikkelt, leuke en minder leuke mensen leert kennen, bekruipt haar steeds vaker een onbehaaglijk gevoel. Want naast alle goede managers die ze leert kennen, krijgt ze ook te maken met ‘micro-managers’. Managers die hun medewerkers ontmoedigen in plaats van aanmoedigen.
Ze heeft behoefte aan vertrouwen en vrijheid. Aan ondersteuning en waardering. Ze wil groeien, maar wordt geremd in haar ambitie. Ze ervaart geen werkgeluk meer. En voordat ze een beslissing heeft genomen hoe ze dat gaat oplossen, is corona haar voor. Door tegenvallende bedrijfsresultaten wordt haar contract niet verlengd.
En nu?
Het is 2022 en ik sta aan het begin van iets moois. Ondanks alle ellende die corona ons nog dagelijks brengt, heeft het mij ook de ogen geopend. Waarom zou ik mij laten remmen in mijn ontwikkeling? Ik wil leren, ik wil groeien, ik wil doen waar ik gelukkig van word. Daar ben ik zelf verantwoordelijk voor en daar neem ik ook zelf de credits voor.
Anyway, het matje is inmiddels een kleed geworden, met daarop uitgestald mijn ervaring in marketing, communicatie en sales. Maar ook mijn creatieve ervaring als gipsgieter en later restyler. Als freelance copywriter en content marketeer help ik ondernemers bij het vertellen van hun verhaal. Bij het maken van hun brand story.
Het is hard werken en blijven leren. Maar voor het eerst in jaren geniet ik van dat leren. Omdat ik het wil, niet omdat het moet. En wat dat meisje in 1983 nog niet wist, weet ik nu wel.
Ik weet wat ik te bieden heb, wat mijn toegevoegde waarde is. Ik heb mooie maar ook minder mooie opdrachten. Beide doe ik met evenveel plezier, omdat ík bepaal. Ik heb zelf de touwtjes in handen. Ondernemen zit wel degelijk in het bloed!
Wil je dat ik je help jouw verhaal te vertellen? Wil je ondersteuning bij je contentstrategie, kunnen de teksten op je website wel een lekker sausje gebruiken of heb je behoefte aan een frisse blik? Laat me dat dan even weten!